به نام خدا
کمیته اخلاق پزشکی در این بیمارستان به طور ماهیانه در بیمارستان با اعضا زیر برگزار می گردد.
کمیته اخلاق بالینی بيمارستانی متشکل از 10 عضو ثابت و شامل افراد ذیل است:
اعضا
|
سمت
|
خانم دکتر انسیه سجادی زاده
|
ریاست بیمارستان
|
دکتر مصطفی نبی زاده
|
معاون درمان بيمارستان
|
حاجر حیدری
|
مدیریت بيمارستان
|
معصومه محسنی فرد
|
مدیریت امور عمومی
|
زینب درویشی
|
مدیریت پرستاري
|
مهدی فخرایی
|
مسؤول واحد بهبود کيفيت
|
مرضیه ابراهیمی
|
سوپر وایزر اموزشی
|
خانم حاجی دشتی
|
مسوول مددکاري بيمارستان
|
خانم بحرانی
|
مسئول حقوقی بیمارستان
|
عدنان بارگاهی
|
روحانی بیمارستان
|
اعضای موقت: بسته به دستور جلسه و با مشورت دبیر کمیته اعضای موقت انتخاب می گردند.
دستورالعمل:
نحوه رسمیت یافتن کمیته:
ü اعضای کمیته اخلاق بیمارستانی باید شخصاً در جلسات حضور یابند. حضور رئیس یا دبیر کمیته برای رسمیت یافتن جلسه ضروری است.
ü حدنصاب الزم برای تشکیل و رسمیت یافتن جلسات ،نصف بعلاوه یک کل اعضا می باشد.
ü حدنصاب رای گیری 3/ 2 اعضای حاضرمی باشد.
ü ارائه نظرات کتبی اعضای غایب نیز برای روش سازی بحث و گفتگو مجاز است، امّا فقط آن اعضایی که در جلسه کمیته شرکت نموده اندحق رأی دارند. نظرات کتبی اعضای غایب در جلسه قرائت و به صورتجلسه ضمیمه میشود.
ü بودجه کمیته اخلاق بیمارستانی از محل بودجه جاری بیمارستان تامین میشود.
نحوه مستند سازی سوابق جلسات کمیته:
ü صورتجلسات توسط دفتر بهبود کیفیت درفرم صورتجلسه که حداقل شامل قسمت هایی جهت ثبت تاریخ ، ساعت ،دستور کار جلسه ، افراد حاضر و غایب، نتایج پیگیری مصوبات جلسات قبلی ، شرح مصوبات و اقدامات،مباحث مطرح شده، مسئول اجرا وپیگیری مصوبات ،مهلت زمان اجرای مصوبات میباشد تنظیم و به امضاء اعضای حاضر در جلسه رسیده و یک نسخه صورتجلسه امضا شده توسط رابط کمیته ها نگهداری میشود.
ü کمیته اخلاق بیمارستان باید تمامی مستندات و مدارک و صورتجلسات خود را حداقل به مدت ده سال نگهداری کند .
ü کمیته اخلاق بیمارستانی باید حداکثر ظرف مدت چهار ماه پس از پایان سال گزارش سالانه خود را آماده و به کمیته دانشگاهی اخلاق بالینی ارائه کند.
ü پیگیری مصوبات توسط دبیر کمیته و بهبود کیفیت انجام می گردد.
شرح وظایف کمیته:
الف) برنامه ریزی و راهبری:
· تدوین و اجرای برنامه ارتقا ء رعایت استانداردهای اخالق بالینی در بیمارستان
· ممیزی اخالقی ضوابط بیمارستان به لحاظ رعایت موازین اخالق حرفه ای
· تدوین ، ممیزی و بهبود خط مشی ها، فرآیندها و دستورالعملهای اخالقی و نظارت بر اجرای آن
· پیشنهاد راه حلهایی برای توزیع عادالنه منابع و ارائه پیشنهاد به سایر بخشهای مرتبط
ب)پایش و نظارت:
· بررسی گزارش های مرتبط با سنجه های حقوق بیمار در اعتباربخشی بیمارستان و ارائه بازخورد مناسب
· بررسی گزارش های مرتبط با وضعیت رعایت ضوابط اخالق حرفه ای از سوی حرفه مندان در بیمارستان و ارائه بازخورد مناسب
· بررسی گزارش های مرتبط با شکایات وارده مرتبط با اخالق حرفه ای در بیمارستان و ارائه بازخورد مناسب
· پایش رعایت حقوق آزمودنی ها در پژوهش های جاری در بیمارستان
· پایش وضعیت مدیریت تعارض منافع در بیمارستان
· نظارت بر حس اجرای منشور حقوق بیماران
ج) آموزش و پژوهش:
· آموزش اخالق حرفه ای به فراگیران و کلیه ی شاغلین بیمارستان
· برنامه ریزی، اجرا و ارزیابی برنامه آموزش اخالق حرفه ای برای فراگیران و ارائه دهندگان خدمات سالمت در بیمارستان متناسب با نیازسنجی های انجام شده
· آشنا کردن بیماران و همراهان آنها با حقوق و تکالیف خود در بیمارستان
· انجام و حمایت از پژوهش های مرتبط با اخالق حرفه ای و حقوق بیمار
د)ارائه خدمت:
· ارائه مشاوره اخالقی به مدیریت و حرفه مندان بیمارستان در برخورد با چالش ها و کشمکش های اخالقی
· ارائه مشاوره اخالق بالینی به بیماران و همراهان آنها در تصمیم گیری
· ارائه مشاوره به حرفه مندان
· ارائه مشاوره در بررسی پرونده های تخلفات اخالق حرفه ای ارجاعی از واحدهای مختلف بیمارستان
شاخصهای عملکردی :
1 .درصد جلسات برگزار شده طبق تقویم مصوب
2 .درصد مصوبات اجرا شده
3 .درصد مصوبات در دست اجرا
4 .درصد مصوبات اجرا نشده
5 .میزان مشارکت اعضاء در کمیته
شاخص های مرتبط با کمیته:
1 .میزان رعایت مفاد منشورحقوق بیماران
2 .میزان اجرای صحیح دستورالعمل اخذ رضایت آگاهانه